Logga Wingar i GävleÅke HermanssonOla på mässaAnders Callmyr

Medlemmars resor och bilder

Bilder från Burt Munro Challange , en stor mc-träff med tävlingsarrangement i Invercargill Nya Zeeland. Klicka på bilden!

BM

Här finns ett par filmer från tävlingarna :

Back1 Back1 Back1

Höstturen 2018
Hösttur2018
Ett litet men tappert gäng träffades vid Ockelbo station ca kl 10.00 , där finns fika mm , inte fanns det något fika där men vi åkte till OK-macken och där hittade vi vad vi sökte.Sedan åkte vi västerut på fina vägar.
Vid 13 tiden var det stopp för lunch på Dössberget i Bjursås , se bild - storätare på potatis till vänster.
Sedan åker vi vidare under eftermiddagen och hamnade hos Sören Halvardsson för mctest och fika. Till slut landade vi vid Tyllsnäs udde där grillning och övernattning skedde på vandrarhemmet.Söndagen inleddes med strålande sol och perfekt mc-väder. Färden gick då österut via Stjärnsund och Trebo brygga innan vi skildes för hemfärd.
Se mer bilder i X-wings galleri till höger!

<"Ordförandens rapport från Höstturen 2018 här.">

Dalaträffen i Tällberg 2018
De flesta av oss anlände till träffen redan på torsdag. Det har blivit en vana numer. Fredagen blev det välkomstsoppa på kvällen och trevligt och gemytligt i festtältet.
Lördag började efter frukost med en utflykt. Turen gick till Dalhalla det välkända stenbrottet där det hålls konsärer. Där blev det visning och guidning av anläggningen. Även Clas Ohlson i Insjön fick besök som vanligt. Denna helg firade de Insjödagarna och eftersom Clas Ohlson firade 100-årsjubileum så var det 20 % rabatt på allt i butiken. En del nödiga och onödiga inköp blev det som vanligt.
På kvällen var det dags för de sedvanliga lekarna där vi bildade lag och växlade tävlingsstationer allt eftersom. Går inte som man trott alla gånger då vinden spökar för en. På kvällen blev det grillat och sedan var det prisutdelning och dragning av lotteriet med många fina vinster.
Trubaduren avslutade kvällen med quiz som vanns av undertecknad. Trevligt och roligt hade vi som vanligt hos Dalawingarna och vi ser som vanligt fram emot nästa års träff igen.
Åke

Fina filmen från vårturen 2018, klicka på bilden.

Vårturen 2018

Kassören på europatur skriver : För tre timmar sedan lyckades en stor jäkla sten trassla sig in under mc:n. Slutresultat: Sönderslaget oljetråg. Långt hem, tråkiga långa samtal med försäkringsbolaget men ett gott bemötande.
Storyn är förmodligen inte slut här...!

Callmyr-mc

Dalaträffen 2017 - mer bilder i galleriet.!

Dalaträffen

Sverige vann nationspriset som största nation med 41 cyklar på den norska internationella träffen i Leira i Valdres.

Nationspris

Kulturknutters Hälsingland

Torsdagen den 29 juni började med samling och fika på Stene Gård i Järvsö. Färden gick efter kalvstigen så man trodde att det skulle bära av mot Delsbo men istället såsvängde vi av mot Vallsta. Väl i Arbrå så parkerade vi vid fotbollsplanen och gick ner till Ljusnans strand där en kyrkbåt fick ta en provtur med några MC-åkare som fick prova på att ro. Vi fick litet information om kyrkbåtsroddarna och deras förening med fyra båtar. Eldsjälen bakom denna förening heter Lasse Feldtblad. Även ett vikingaskepp var ute och seglade och det hade förekommit i tvinspelningar. Färden gick vidare efter riksväg 83 söderut. Vid Arbrå svängde vi av västerut på grusvägar mot Galven. Vägen gick runt en hel del stora sjöar och fin natur. Det blev besök på en gammal stor hälsingegård i trakterna av Långhed. De gårdarna är berömda för sina fina brokvistar, många fönster och annat som visade att de en gång i tiden var välbärgade bondgårdar. Lunchen intog vi i ett gammalt kapell i Långhed som hade ändrat verksamhet till att bli en bygdegård. Dagen avslutades med besök på en hästgård som hade inriktat sig på nordsvenska hästar ( en ras som är hotad om det inte blir fler av dem ). Paret som drev anläggningen var riktiga eldsjälar och det mesta byggde de själva. Ägaren var mycket snickeriintresserad och hade byggt en flyttbar verkstadsbod. Praktiskt när man snickrar och bygger på olika ställen på gården. Även maskinparken var utav det litet ovanliga slaget med många om och hembyggda maskiner. Det hade varit toppenväder hela dagen så runt halv fyra draget så blev det hemfärd. Även denna gång var det önskemål om att Hasse P skulle kunde fixa en ny tur till nästa år. Vi får hoppas på det bästa.

Kulturknutters Gästrikland

KnuttersG

Starten i Årsunda

Hasse Pe med deltagare från Australien och Posa.

Kulturknutters samlades på Årsunda strand söder om Sandviken. Hasse Persson på P4:a Radio Gävleborg som håller i detta arrangemang informerade litet om vad som skulle ske under dagen. Efter fika på plats så äntrade ett hundratal motorcyklister sina hojar för att dra iväg mot Hofors och vidare mot trakterna av Stjärnsund där vi stannade till och beskådade ett gammalt bruk. Väl där så blev vi mottagna av legenden inom isracing, Posa Serenius som blev värd för dagen och eftersom han kommer från Hedemora så hade han lagt upp en hel del resmål i Dalarna så Gästriketuren får man nog döpa till Dalaturen istället. Det blev stopp i trakten av Stora Skedvi där vi besökte ett tunnbrödsbageri som gräddade brödet i riktiga stenugnar. Det blev provsmaka av bröd och en hel del inhandlade bröd och även andra produkter som kom ifrån olika lokala producenter. Efter det besöket så blev det körning på en hel del fina smala och krokiga hojvägar mot Falun och vidare mot Bjursås där det blev ett kort stopp vid ett nedlagt spinneri. Så blev det dags att åka upp för berget i Bjursås till en servering med fin utsikt över området. Det fanns även ett litet museum där med både bilar motorcyklar och litet andra maskiner. Maten var efterlängtad eftersom vi var lite sena i tidsschemat. Efter maten så avtackades Hasse Persson av oss alla och en medarbetare ifrån Radio Gävleborg sjöng en visa om alla resmål och episoder som hänt under åren. ( Men kanske han kan övertalas att fortsätta med detta arrangemang nästa år ). Vi hade även svenskar som bodde i Australien och var på besök i Sverige och passade på att åka med denna fina tisdag utan regn och cirka sjutton graders värme. PÅ torsdag så sker kulturknutters resa i Hälsingland. Blir spännande att se vad det blir för resmål.

Då var gökottan 2017 avklarad - trevlig samvaro med kamrater och goda kolbullar och grillade korvar.

UZZ

Fina filmen från vårturen 2017, klicka på bilden.

Vårturen 2017

Hansson har varit på en het tur med sin hoj , det blev lite för hett om öronen så Hansson stannade och tog lite bilder på den överhettade trotjänare, nu är det slutåkt för UZZ

UZZ

Mer bilder finns i Bildgalleriet.!

Nu finns det nya bilder från Träffarna i Finland och Bornholm i Bildgalleriet till höger.!

Anders senaste film från Europaturen 2016.

Hösttur2016

Fina filmen från vårturen , klicka på bilden.

Vårturen 2016

Sverige blev största deltagande land i Mosjöen 2015 med en deltagare från X-wings, kan ni se vem ?
Oops !! det var ju två deltagare från X-wings, kan ni se vilka det är?

Mosjoen

Kim's fina hoj på en härlig sommarbild.